PORADNIK
rehabilitacja sportowców
Jak prawidłowo siedzieć ?
Twierdzi się, że kręgosłup nie przystosował się jeszcze dostatecznie do pozycji pionowej a my już za dużo siedzimy. Jeździmy do pracy i szkół samochodami, następnie tam długo siedzimy, a po powrocie także siadamy przed telewizorem lub ekranem komputera. Znajduje to niewątpliwie odbicie w częstości występowania dolegliwości bólowych ze strony kręgosłupa. Według różnych autorów od 65 do 95 % populacji przynajmniej raz w życiu miało, ma lub będzie miało dolegliwości dolnego odcinka kręgosłupa.

Gdy jesteśmy czymś pochłonięci, nie zmieniamy zanadto swojej pozycji, czasem nawet przez kilka godzin. W takich sytuacjach, z powodu oszczędności energii, ograniczana jest do minimum pracę mięśni. W pozycjach statycznych mięśnie szybciej się męczą i zadanie ustabilizowania organizmu w danej pozycji zostaje przekazane stabilizatorom biernym. Przyjmujemy wówczas tak zwane pozycje pasywne, podczas których cały kręgosłup jest niejako „zawieszony” na więzadłach stabilizujących go. Te z kolei, nadmiernie obciążane (rozciągane) reagują bólem. W dużej mierze, to właśnie warunki statyczne narażają układu ruchu na uszkodzenia.

Dynamicznie mięśnie mogą pracować dłużej, dodatkowo np. podczas chodu, część z nich pracuje a część odpoczywa. U osób, które mają bardziej zaawansowane zmiany patologiczne odcinka lędźwiowego kręgosłupa charakterystyczne jest, że nawet krótkie stanie, czy siedzenie, wyzwala ból. Chcąc go zmniejszyć cały czas zmieniają oni pozycję. Jednak samo „wiercenie się” może nie wystarczyć.

Jeśli musimy długo siedzieć, dobrze jest pamiętać o paru rzeczach. Prawidłowe ustawienie miednicy powinno być zbliżone do takiego jak podczas pozycji stojącej. Czy tak rzeczywiście jest, możemy sprawdzić siadając na swoich dłoniach. Pod mięśniami pośladkowym znajdują się dwa mocno wystające guzy kostne (guzy kulszowe). Ustawiając miednicę w taki sposób, aby guzy maksymalnie naciskały na nasze dłonie będziemy wiedzieli, że jest ona pionowo ustawiona. Utrzymanie dłużej tej pozycji (dynamicznej) jest jednak męczące. Żeby wytrwać w niej będziemy potrzebować stabilnego oparcia. Odciąży to mięśnie i zmniejszy wytworzone przez nie siły kompresujące stawy i krążki międzykręgowe, które poza funkcją stabilizującą działają jak amortyzatory.

Oparcie powinno być odchylone i na tyle wysokie, aby podpierało całe plecy wraz z głową. Odgięcie powinno się zaczynać już u podstawy siedziska, tak aby zmiana pozycji kręgosłupa na bardziej horyzontalną odbyła się przez odgięcie całego układu miednica – kręgosłup, a nie w samych stawach kręgosłupa.

Wypadałoby przyjrzeć się także samemu siedzisku. Najlepiej, aby nie było „anatomicznie” wyprofilowane. Produkcja takich siedzisk odbywa się według standardowego wzoru i każde odchylenie budowy naszego ciała od tej normy będzie powodowało dyskomfort w siedzeniu.

Nie może być także zbyt długie, ani mieć wygiętego ku górze brzegu, ponieważ może to powodować ucisk naczyń krwionośnych znajdujących się tuż nad stawem kolanowym, na tylnej stronie uda. To z kolei powoduje niebezpieczeństwo powstania zatorów.

Nogi powinny być tylko lekko zgięte w stawach kolanowych (około 300 – 600), co przy długim siedzeniu zabezpieczy nas przed bólami okolicy rzepki spowodowanymi dociskaniem jej przez mięsień czworogłowy uda do kości udowej.

Gdy pracujemy przy biurku, dobrze byłoby, gdyby łokcie i przedramiona leżały na blacie (np. podczas pisania na klawiaturze). Odciążenie kończyn górnych, a dokładniej obręczy barkowej zmniejszy napięcia okolicy szyi i typowe występujące pod wpływem stresu i przemęczenia bóle głowy.
mgr fizjoterapii
Bartosz Wysoczański
BIBLIOGRAFIA:
Deyo R. A., Weinstein J. N.: Low Back Pain, “New England Journal of Medicine”, 2001 nr 344
Deyo R.A.: Fads in the treatment of low back pain, “New England Journal of Medicine”, 1986 nr 315
Domżał T. M.: Neurologiczne postępowanie w bólach krzyża - standardy i zalecenia, „Polski Przegląd Neurologiczny” 2010 nr 6 (2)
Kapandji I.A.: Anatomia funkcjonalna stawów: tom 2 – kręgosłupkończyna dolna, wyd. 1, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013
Kapandji I.A.: Anatomia funkcjonalna stawów: tom 3 – kręgosłup, miednica, głowa, wyd. 1, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2014
fizjoterapia
Czytaj również:
fizjoterapia
Co to są zakwasy i bóle przeciążeniowe?
Lorem ipsum dolor sit amet, dicam petentium
intellegat et sed. Et cum nobis theophrastus.
Te vero veritus pri, pro feugait reprimique eu.
Quando tantas accommodare ei sit, his ne labores (...)
Więcej>
fizjoterapia
Czemu służy rozgrzewka?
Lorem ipsum dolor sit amet, dicam petentium
intellegat et sed. Et cum nobis theophrastus.
Te vero veritus pri, pro feugait reprimique eu.
Quando tantas accommodare ei sit, his ne labores (...)
Więcej>
fizjoterapia
Co robić po przebudzeniu?
Lorem ipsum dolor sit amet, dicam petentium
intellegat et sed. Et cum nobis theophrastus.
Te vero veritus pri, pro feugait reprimique eu.
Quando tantas accommodare ei sit, his ne labores (...)
Więcej>
Copyright©2014 Re - fit | Created by Malwina Grześkiewicz & Dorota Grześkiewicz